Θεματική Ενότητα: Τέχνη

Δεν υπάρχει αληθινό έργο τέχνης  που να μην έχει συμβάλει στην εσωτερική απελευθέρωση των προσώπων που το γνώρισαν και το αγάπησαν

Αλμπέρ Καμύ

Utkast του Kare Groven, αεροδρόμιο του Όσλο, Νορβηγία
H φωτογραφία από τη διεύθυνση: http://goo.gl/ZEt0I9

Η Τέχνη έχει τη δική της «γλώσσα». Είναι ένας ιδιαίτερος κώδικας επικοινωνίας, μια ιδιαίτερη μορφή γλώσσας, μια μεταγλώσσα. Και η κάθε έκφανσή της είτε είναι η μουσική, η ζωγραφική, το θέατρο, ο κινηματογράφος κ.ά.  έχει και πάλι τη δική της ιδιαίτερη γλώσσα έκφρασης. Μερικές φορές είναι δύσκολο να την αποκωδικοποιήσουμε. Ίσως, όμως, και να μην χρειάζεται. Αρκεί να μας μεταδίδει συγκίνηση.

Η συγκεκριμένη ενότητα αποσκοπεί, παράλληλα, στην καλλιέργεια της γλωσσικής ικανότητας, στον οπτικοακουστικό γραμματισμό και στη δημιουργική ενασχόληση με τις τέχνες, δεδομένου ότι  οι τέχνες δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύξουν τα εκφραστικά τους μέσα, να καλλιεργήσουν τις ψυχοπνευματικές δυνάμεις τους (π.χ. παρατηρητικότητα, φαντασία, κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση), να ενισχύσουν τον συναισθηματικό κόσμο τους και να απολαύσουν τη χαρά της δημιουργίας, βλ. και Αξιοποίηση των τεχνών στην εκπαίδευση, Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, Βασικό επιμορφωτικό υλικό, τ. Γ. Απαρτίζεται από επτά υποενότητες,  που η κάθε μια αναφέρεται σε ένα συγκεκριμένο είδος τέχνης. Σε κάθε υποενότητα υπάρχουν κείμενα και ασκήσεις που προσκαλούν τους μαθητές να στοχαστούν πάνω στην τέχνη, να εκπαιδευτούν στην “ανάγνωση” ενός έργου τέχνης, καθώς και να εμπλακούν ως δημιουργοί σε μια καλλιτεχνική δραστηριότητα. Με την προσέγγιση αυτή προσφέρεται η δυνατότητα στους μαθητές να παράγουν ποικίλα είδη  προφορικών, γραπτών και πολυτροπικών κειμένων, τα οποία αναμένεται ότι θα έχουν την ιδιαίτερη ποιότητα και τη δύναμη του βιωματικού λόγου.

Πρώτη υποενότητα: Εισαγωγικό. Η υποενότητα εισάγει τους μαθητές στον προβληματισμό σχετικά με την τέχνη, καθώς διαλέγονται, μέσα από διάφορα κείμενα και ασκήσεις, με τις σκέψεις σημαντικών καλλιτεχνών και παιδαγωγών για το νόημα της τέχνης,  τις λειτουργίες της, την παιδαγωγική αξία της και για τον ρόλο του καλλιτέχνη μέσα στην κοινωνία.

Δεύτερη υποενότητα: Λογοτεχνία.  Η υποενότητα περιλαμβάνει ορισμούς για την ποίηση, που  έδωσαν, κατά καιρούς, ποιητές,  καθώς και ποιήματα ποιητικής. Παράλληλα μέσα από τις σκέψεις ποιητών οι μαθητές προβληματίζονται για τη σημασία της ποίησης σε εποχές κρίσης. Συζητούν για τις διαφορές ποιητικού και πεζού λόγου, αντιλαμβάνονται τους μηχανισμούς γραφής ενός κειμένου, προσεγγίζουν την ποιητική λειτουργία της γλώσσας και παρακινούνται  να συνθέσουν τα δικά τους λογοτεχνικά κείμενα.  

Τρίτη υποενότητα: Εικαστικές τέχνες. Η υποενότητα προσεγγίζει, μέσω της γλωσσικής διδασκαλίας, την αρχιτεκτονική, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη φωτογραφία, τα κόμικς, το γκράφιτι και τη γελοιογραφία, με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τις εικαστικές  τέχνες, να αναπτύξουν το αισθητικό τους κριτήριο, να απελευθερώσουν τις καλλιτεχνικές τους ικανότητες και  να γίνουν επαρκείς “αναγνώστες” ενός εικαστικού έργου τέχνης.

Τέταρτη υποενότητα: Θέατρο. Η υποενότητα εξετάζει τις λειτουργίες του θεάτρου, τα θεατρικά είδη, τους ρόλους του ηθοποιού και του σκηνοθέτη, το σχολικό και το εφηβικό θέατρο. Επιχειρεί να φέρει σε επαφή τους μαθητές με την τέχνη του θεάτρου και τους παρακινεί να οργανώσουν οι ίδιοι θεατρικές παραστάσεις και να απολαύσουν τη χαρά της δημιουργίας.

Πέμπτη υποενότητα: Μουσική. Η υποενότητα περιλαμβάνει κείμενα σχετικά με τη μουσική και παρουσιάζει συγκεκριμένα είδη μουσικής όπως η ροκ (rock), η μέταλ (metal) και η κλασική. Αναφέρεται στη μελοποιημένη ποίηση και αναδεικνύει την παιδευτική αξία της μουσικής καθώς και τη σημασία της για την ψυχική ευεξία του ανθρώπου.

Έκτη υποενότητα: Χορός. Η υποενότητα φέρνει τους μαθητές σε επαφή με παραδοσιακούς και σύγχρονους χορούς, παρουσιάζει τη θέση του χορού μέσα στην κοινωνία και στον πολιτισμό,  αναδεικνύει μια από τις βασικές λειτουργίες του, που είναι η απελευθέρωση του σώματος και της ψυχής, και τονίζει την παιδαγωγική σημασία του.

Έβδομη υποενότητα: Κινηματογράφος. Η υποενότητα, με κύριο στόχο τον οπτικοακουστικό γραμματισμό, δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν τη βασική γραμματική της γλώσσας του κινηματογράφου, εξετάζοντας θέματα όπως την κινηματογραφική αφήγηση, το σενάριο, το μοντάζ, τους ρόλους του σκηνοθέτη και του ηθοποιού και τα είδη των κινηματογραφικών ταινιών. Παράλληλα, αναδεικνύει την αξία της κινηματογραφικής παιδείας και ενθαρρύνει τους μαθητές να ασχοληθούν δημιουργικά με τον κινηματογράφο, καθώς παρουσιάζει αξιόλογες μαθητικές δημιουργίες και τους φέρνει σε επαφή με φορείς που προωθούν τον κινηματογράφο στην εκπαίδευση.

Για την ενότητα Τέχνη έχει ληφθεί υπόψη το κεφάλαιο Αξιοποίηση των Τεχνών στην Εκπαίδευση  από το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Screen Shot 2016-06-17 at 12.18.50 PM

Άτιτλο έργο του Γιάννη Γαϊτη στον σταθμό Λαρίσης
Πηγή: http://www.in2life.gr/culture/art/article/213278/h-tehnh-kanei-stash-sto-metro.html