Ανεξάρτητος κινηματογράφος στην Ελλάδα, Μ. Παπαματθαίου

Μάρνυ Παπαματθαίου
Ανεξάρτητος κινηματογράφος στην Ελλάδα

Τι είναι αυτό; Με αφοπλιστική ειλικρίνεια σκηνοθέτες και παραγωγοί της παλαιάς και της νέας γενιάς δηλώνουν: «Για να σοβαρευτούμε. Το σινεμά μπορεί να είναι τέχνη αλλά είναι και λεφτά!»

Ο κινηματογράφος ξεκίνησε την πορεία του μέσα στις συναλλαγές. Πρώτα «εξαγόρασε» την αξία του, με μια τεχνική δυνατότητα: την αποτύπωση της κίνησης. Μετά αποκάλυψε στους εμπνευστές του τις πραγματικές δυνατότητές του. Κάποιοι είπαν ότι δημιουργήθηκε απλώς για να καταγράψει όσα γίνονται γύρω μας. Κάποιοι άλλοι ότι είναι μόνο ένα τεχνολογικό προϊόν του σύγχρονου πολιτισμού.

Στην πραγματικότητα όμως ο κινηματογράφος από την πρώτη στιγμή που γεννήθηκε ήταν τέχνη. Αλλά ένα είδος ιδιαίτερης, «χαϊδεμένης» τέχνης, με αναγκαστικές «εξαρτήσεις». Οπως λένε σήμερα οι πιο ρεαλιστές: «Το σινεμά είναι λεφτά. Μπορείς να χωρέσεις μέσα του όλα τα όνειρα του κόσμου, φτάνει να έχεις να πληρώσεις!».

Αυτό ακριβώς είναι που δεν έχουν οι ανεξάρτητοι κινηματογραφικοί παραγωγοί και ίσως αυτό είναι που τους δίνει την εκφραστική δύναμή τους: χρήματα! Προστατευτική στέγη, «ενδοθεσμική» στράτευση ή απλώς τακτική στρατηγικών εμπορικών ελιγμών. Έχουν όμως κάτι άλλο: κινηματογραφόφιλους κινηματογραφιστές. Το είδος εκείνο των ανθρώπων που δεν θα μπορέσουν να ξανακοιμηθούν, αν δεν πετύχουν αυτό που έχουν στο μυαλό τους.

Μάρνυ Παπαματθαίου, Ανεξάρτητος κινηματογράφος στην ΕλλάδαΤο Βήμα, 28-11-1999

[stm_multy_separator]

  1. Να διαβάσετε τα κείμενα Ο ηθοποιός και Τεχνικές κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής – Από τις υπερπαραγωγές στις χαμηλού προϋπολογισμού ταινίες  και να συζητήσετε σχετικά με την οικονομική διάσταση της βιομηχανίας του κινηματογράφου. Για ποιους λόγους, κατά τη γνώμη σας, η τέχνη του κινηματογράφου εξαρτάται αναγκαστικά από τους οικονομικούς πόρους; Ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες μιας τέτοιας εξάρτησης για τους δημιουργούς και για το έργο τους στον χώρο του κινηματογράφου; Τι μπορεί να σημαίνει «ανεξάρτητος» κινηματογράφος; Το υψηλό κόστος παραγωγής εξασφαλίζει την καλλιτεχνική ποιότητα μιας ταινίας; Ποιες δυνατότητες προσφέρει στις μέρες μας η τεχνολογική εξέλιξη στην αποδέσμευση του κινηματογράφου από τους οικονομικούς πόρους;

[stm_icon_box icon=”fa fa-paperclip” icon_size=”” icon_align=”left” icon_width=”” icon_color=”#ffffff” title=”Λήψη σε PDF” link=”url:http%3A%2F%2Fpolitropi.greek-language.gr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2F%CE%91%CE%BD%CE%B5%CE%BE%CE%AC%CF%81%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%86%CE%BF%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CE%9C.-%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B8%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%85.pdf||target:%20_blank|” box_bg_color=”#dba541″ box_text_color=”#ffffff” css=”.vc_custom_1588176548835{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;}”][/stm_icon_box]