Επιστήμη εναντίον σκοταδισμού, G. Balla (πίνακας) (Γ+Λ)

Giacomo Balla: Scienza contro oscurantismo, 1920 / Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna

[stm_multy_separator]Δραστηριότητες (Βλέπε μοντέλο Perkins)Ι) Δραστηριότητες για μια πρώτη προσέγγιση: για «ευρεία και περιπετειώδη» παρατήρηση 

  1. Τι βλέπετε; Να περιγράψετε τον πίνακα.
  2. Ποια εντύπωση δημιουργούν τα χρώματα, οι γραμμές ή άλλα στοιχεία του πίνακα;
  3. Ποια χαρακτηριστικά του έργου σάς έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση και γιατί;
  4. Τι παρουσιάζει, κατά τη γνώμη σας; 
  5. Ποια είναι η συνολική εντύπωση που σας δημιούργησε το συγκεκριμένο έργο και ποια συναισθήματα σάς δημιουργήθηκαν;
  6. Να ανατρέξετε στα λεξικά για να αναζητήσετε το νόημα της έννοιας  «σκοταδισμός». Να εντοπίσετε τα βασικά χαρακτηριστικά του σκοταδισμού και να αντιπαραθέσετε τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά της επιστήμης. Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο με σύγκριση και αντίθεση τις δύο έννοιες.

…………………………………………………………………………………………………………………………..

 

ΙΙ) Δραστηριότητες για μια πιο συστηματική προσέγγιση: για «λεπτομερή και σε βάθος» παρατήρηση

Αφού διαβάσετε το παρακάτω κείμενο για το καλλιτεχνικό κίνημα του Φουτουρισμού να επανεξετάσετε τον πίνακα και να απαντήσετε στις δραστηριότητες που ακολουθούν

  1. Ποια στοιχεία του πίνακα αποδίδουν την έννοια της επιστήμης και ποια την έννοια του σκοταδισμού, κατά τη γνώμη σας;
  2. Με αφόρμηση  τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα που σας δημιουργήθηκαν και  λαμβάνοντας υπόψη τον τίτλο του έργου, να σχολιάσετε τον παραπάνω πίνακα του Giacomo Balla σε ένα κείμενο 100 – 150 λέξεων.

Φουτουρισμός: 

……..Τόσο από τις λεκτικές, όσο και από τις εικαστικές τους διατυπώσεις, εύκολα συνειδητοποιεί κανείς πως αισθάνονται σαν ήρωες της σύγχρονης μεγαλούπολης, που μέσα στη δίνη της ταχύτητας και της συνεχούς εξέλιξης, θέλουν με τα έργα τους να αποδώσουν όχι μόνο τις εικόνες της, όσο την αίσθηση και την ατμόσφαιρά της. Στο επίκεντρο φυσικά όλων είναι η ταχύτητα και η απόδοση της κίνησης, ακόμη και στις διαφορετικές φάσεις της ταυτόχρονα. Οι δυναμικές γραμμές, η έμφαση στην κινούμενη, συστρεφόμενη φόρμα, και η αλληλοδιείσδυση των επιπέδων, εκφράζουν τον δυναμισμό του ίδιου του εν κινήσει αντικειμένου, ο οποίος σε συνδυασμό με τα έντονα, μη ρεαλιστικά χρώματα και τις αντιθέσεις μεταξύ τους, επιστρατεύονται από τους Φουτουριστές για να αποδώσουν τη σύγχρονη πραγματικότητα και τα καθημερινά ερεθίσματα με έναν τρόπο τολμηρό και επαναστατικό.

Ο φουτουρισμός ήταν ένα καλλιτεχνικό κίνημα που εκδηλώθηκε κυρίως στην Ιταλία από μια ομάδα νέων συγγραφέων και άλλων καλλιτεχνών.

Βασικός εκφραστής του φουτουρισμού ήταν ο Φίλιππο Μαρινέττι (Filippo Tommaso Marinetti, 1876-1944), ενώ απαρχή του κινήματος θεωρείται το έτος 1909, όταν ο Μαρινέττι δημοσίευσε στη γαλλική εφημερίδα «Φιγκαρό» το μανιφέστο του φουτουρισμού.

Γιώτα Χρήστου, Φουτουρισμός, Artycle
Τελευταία πρόσβαση 29/01/2021

Περισσότερες πληροφορίες για το κίνημα του Φουτουρισμού μπορείτε να βρείτε παρακάτω:

  1. Φουτουρισμός: Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων (Γυμνασίου-Λυκείου)  
  2. Φουτουρισμός- Όταν η τέχνη στράφηκε στο μέλλον

Τελευταία πρόσβαση 29/01/2021

[stm_icon_box icon=”fa fa-paperclip” icon_size=”” icon_align=”left” icon_width=”” icon_color=”#ffffff” title=”Λήψη σε PDF” link=”url:http%3A%2F%2Fpolitropi.greek-language.gr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B7-%CE%B5%CE%BD%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%BF%CE%BD-%CF%83%CE%BA%CE%BF%CF%84%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%8D-G.-Balla-%CF%80%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%82-1.pdf||target:%20_blank|” box_bg_color=”#dba541″ box_text_color=”#ffffff” css=”.vc_custom_1616321098080{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;}”][/stm_icon_box]