Αστέρι τάχα λαμπρό το Ποίημα Ωσάν νεκρός που ξαναβρίσκει τη φωνή του αυτός που έφυγε νωρίς από τη ζωή αγαπημένος από την Περσεφόνη.
Μάρκος Μέσκος, Τα ποιήματα της σκάλας, 2013
Ασκήσεις
Ο ποιητής χρησιμοποιεί μια λαϊκή αντίληψη, ότι οι νέοι που φεύγουν από τη ζωή, αγνοί και αθώοι γίνονται αστέρια.
Πώς συνδέει αυτή την αντίληψη με την έννοια του ποιήματος;
Nα σχολιάσετε την παρομοίωση στην αρχή του ποιήματος. Τι θέλει να δείξει, κατά τη γνώμη σας ο ποιητής;
Αστέρι τάχα λαμπρό το Ποίημα: Να αναζητήσετε τη σημασία της λέξης τάχα στο λεξικό. Γιατί, κατά τη γνώμη σας, χρησιμοποιεί ο ποιητής τη λέξη τάχα στον πρώτο στίχο;
Να αναζητήσετε στα λεξικά τη σημασία της λέξης επωδός και να σχολιάσετε τον τίτλο του ποιήματος.
Να οργανώσετε ποιητικό αναλόγιο στο οποίο μπορείτε να παρουσιάσετε τα ποιήματα για την ποίηση (Στο θάνατο του Ashraf Fayadh, Μικρό δοκίμιο για την ποίηση, Καιρός να γράψω, Ο ποιητής, Επωδός, Το ποίημα) καθώς και άλλα που θα επιλέξετε ή θα δημιουργήσετε. Για την ανάγνωση των ποιημάτων, θυμηθείτε τα λόγια του Σεφέρη ότι η ποίηση είναι προφορική λογοτεχνία και ότι χρησιμοποιεί τη σιωπή, είναι καμωμένη από λόγο και από σιωπή. Να προσέξετε ιδιαίτερα, επομένως, τις σιωπές, δηλαδή τις παύσεις, που καθορίζουν και τον ρυθμό του ποιήματος.
Δοκιμάστε να δημιουργήσετε ένα δικό σας ποίημα, αντλώντας κάποιες λέξεις, φράσεις από το παρακάτω υλικό που προέρχεται από τα ποιήματα που διαβάσατε: λαβύρινθοι αναζήτησης, σαν προαιώνιος κατακλυσμός, κι ο κόσμος είναι ακόμη στρογγυλός, όταν ακόμη το χορτάρι είναι πράσινο, με πληρωμήν εισιτηρίου.