Θεατρικό εργαστήρι: «Με μια βαλίτσα…» με αφορμή την εγκατάσταση του Κανιάρη
(Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες)
1ο βήμα: Διάρκεια 10΄.
Στο χώρο έχει δημιουργηθεί μια «εγκατάσταση»: 5 βαλίτσες και σακ βουαγιάζ μεταναστών, γεμάτες ρούχα και διάφορα αντικείμενα που μπορεί να ανήκουν σε μετανάστες πάνω σε ένα «χαλί» που οριοθετεί τον χώρο. Οι μαθητές περιεργάζονται την εγκατάσταση και καταλήγουν μπροστά από τη βαλίτσα που τους τραβάει περισσότερο.
2ο βήμα: Διάρκεια 10΄.
(Χτίσιμο ρόλου)
Χωρισμός σε ομάδες. Κάθε ομάδα «αναλαμβάνει» κάποιον μετανάστη. Παρατηρεί τα ρούχα και τις αποσκευές του, χωρίς να πατά στο χαλί, φαντάζεται και συμπληρώνει τα στοιχεία του στον παρακάτω πίνακα. Μετά τα ανακοινώνει στην ολομέλεια.
Όνομα: | |
Ηλικία: | |
Χώρα καταγωγής: | |
Προορισμός: | |
Γιατί θέλω να πάω εκεί: | |
Τώρα βρίσκομαι (τόπος): |
3ο βήμα: Διάρκεια 15΄.
(πακέτο εξερεύνησης – σύνθετο ερέθισμα [compound stimulus] παγωμένη εικόνα – ανίχνευση σκέψης)
Οι ομάδες καλούνται να περιεργαστούν τα αντικείμενα του μετανάστη που επέλεξαν. Να ψάξουν τα ρούχα του, να ανοίξουν τις αποσκευές του κτλ. (Τα στοιχεία που θα βρουν -αρκουδάκια, φωτογραφίες, παιδικά παιχνίδια, CD, χώμα, βιβλία, χρήματα…- είναι βοηθητικά και δεν είναι απαραίτητο να αξιοποιηθούν όλα).
Να συζητήσουν μεταξύ τους και να σχηματίσουν μια παγωμένη εικόνα που να απαντά στο ερώτημα: Τι συνέβη και αφήνω τον τόπο μου.
Ακολουθεί ανίχνευση σκέψης. (Επισημαίνεται κάθε φορά να εκφράζονται σε πρώτο πρόσωπο).
Πώς νιώθεις;
Τι φοβάσαι περισσότερο;
4ο βήμα: Διάρκεια 30΄.
(Συνέντευξη – Αναλόγιο)
Συζήτηση/συνέντευξη σε ζευγάρια: ένας μετανάστης με έναν ντόπιο: Κάθε ζευγάρι ορίζει τον χώρο που γίνεται η συνέντευξη. Διάρκεια συζήτησης 2΄
Θέμα: Τι εμπόδια αντιμετωπίζεις εδώ που βρίσκεσαι.
Χωριστές οδηγίες στους ντόπιους: Εχθρικός, είρωνας, φιλικός
Τα ζευγάρια παγώνουν και μετά ο συντονιστής ξεπαγώνει κάποια ώστε να παρατηρήσουν τα υπόλοιπα και αποκαλύπτονται οι οδηγίες.
Οι ομάδες καλούνται να γράψουν μια σελίδα από το ημερολόγιο (εσωτερικός μονόλογος) –σε πρώτο πρόσωπο- του μετανάστη που μπορεί να αρχίζει κάπως έτσι.
«Τώρα στέκομαι εδώ με μια βαλίτσα στο χέρι. …»
Ένα μέλος από κάθε ομάδα παίρνει τη θέση του μετανάστη στην Εγκατάσταση, αξιοποιώντας αν θέλει ένα ενδυματολογικό ή άλλο στοιχείο του μετανάστη, και διαβάζει την ημερολογιακή σελίδα από τη θέση αυτή. (Αναλόγιο- Για να διαβάσουν χωρίς διακοπή δίνονται αριθμοί, ώστε να αρχίζει ο ένας μετά τον άλλον). Μετά οι «μετανάστες» παγώνουν.
5ο βήμα: Διάρκεια 10΄.
(Παγωμένη εικόνα – παρακολούθηση της σκέψης των θεατών)
Οι ομάδες καλούνται να δείξουν μια σκηνή με τον μετανάστη 20+ χρόνια μετά.
Ακολουθεί, αν υπάρχει χρόνος παρακολούθηση της σκέψης των θεατών.
6ο βήμα: Διάρκεια 10΄.
Ο τίτλος του εργαστηρίου είναι: «Με μια βαλίτσα…» Πώς θα τον συμπληρώναμε με βάση τους μετανάστες/πρόσφυγες που μόλις γνωρίσαμε;
Ξαναμοιράζονται τα χαρτιά και διαβάζουμε.
Αναστοχασμός
Διάρκεια 5΄
Όλοι μαζί διαμορφώσαμε το προφίλ των ανθρώπων που τοποθετήσαμε πάνω στην Εγκατάσταση. Προσδιορίσαμε και τον χωροχρόνο. Θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε και σε άλλους χωροχρόνους τους «ταξιδιώτες» μας; Σε ποιους; Ποιοι θα ήταν το προφίλ των «ταξιδιωτών» τότε;
Εργασία για το σπίτι: Να γράψετε την ιστορία του μετανάστη που επέλεξε η ομάδα σας.
Σύνολο: Διάρκεια 1.30΄