Το ταξίδι στη σελήνη (κινηματογραφικό εργαστήριο)

Οι εξαιρετικές εικόνες της πρώτης σκηνοθετημένης ταινίας του παγκόσμιου κινηματογράφου Το ταξίδι στη Σελήνη (1902) του Ζωρζ Μελιέ, διάρκειας δεκατεσσάρων λεπτών, γίνονται πηγή έμπνευσης για την παραγωγή λόγου. Οι μαθητές καλούνται να δουλέψουν πάνω στο συνεχές προφορικού γραπτού λόγου, δημιουργώντας αφηγηματικά κείμενα και διαλόγους που συνοδεύουν την εικόνα. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο παραμύθι ως κειμενικό είδος ανάμεσα στον προφορικό και στον γραπτό λόγο.

ebookΗ φωτογραφία από τη διεύθυνση http://cinepivates.blogspot.gr/2012/02/blog-post_17.html

[stm_multy_separator]Οι προτεινόμενες δραστηριότητες μπορούν να γίνουν στην ολομέλεια, σε μικρές ομάδες μαθητών, σε ζευγάρια ή ατομικά, κατά την κρίση του διδάσκοντα και ανάλογα με τους εκάστοτε προκρινόμενους στόχους. Θεωρούμε σημαντικό να έχουν τα στοιχεία:
α) της δημιουργίας (δημιουργείται κείμενο ομαδικά ή ατομικά)
β) της παρουσίασης (το κείμενο παρουσιάζεται) και
γ) της ανταπόκρισης (η παρουσίαση σχολιάζεται δημιουργικά και ανατροφοδοτείται, για να ξαναδουλευτεί)1.


1 Δανειζόμαστε και αξιοποιούμε τη διαδικασία Δημιουργία, Παρουσίαση, Ανταπόκριση (Creating, Performing and Responding), που ακολουθείται για τη διδασκαλία του θεάτρου και άλλων τεχνών στην εκπαίδευση. Περισσότερα στο Ashwell Marigold (2000) «Δημιουργία, Παρουσίαση, Ανταπόκριση: Ανιχνεύοντας την πρόοδο των μαθητών στο Δράμα», στο Αναζητώντας τη θέση του θεάτρου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση» Γκόβας Ν. και Κακλαμάνη Φ., (επιμ.) , Αθήνα,   Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

ΓΛΩΣΣΑΡΙΑφού παρακολουθήσετε την ταινία Το ταξίδι στη Σελήνη:

  1. Να κάνετε μια σύντομη συζήτηση  για τις πρώτες σκέψεις και τα συναισθήματα που σας δημιούργησε η σιωπή του βωβού κινηματογράφου. Θα προτιμούσατε να είχε λόγο η ταινία ή όχι; Να χωριστείτε  σε ομάδες, ανάλογα με την απάντησή σας. Κάθε ομάδα να γράψει ένα κείμενο, με το οποίο να αιτιολογεί την προτίμησή της. Τα κείμενα να διαβαστούν στην ολομέλεια, που θα προτείνει ενδεχόμενες διορθώσεις και αλλαγές.
  2. Να γράψετε ένα σύντομο κείμενο που συνθέτει τις αντίθετες απόψεις.
  3. Να  δημιουργήσετε ένα αφηγηματικό κείμενο, το οποίο θα ντύσει την προβολή της ταινίας ως voice over.
  4. Να εκμεταλλευτείτε τις ελλείψεις στην αφήγηση της ταινίας, για να δημιουργήσετε κείμενα διατίτλων (2-3 σειρών).
  5. Να γράψετε τους διαλόγους που διαμείβονται στην ταινία, για να μπουν ως υπότιτλοι.
  6. ΠΑΡΑΜΎΘΙΝα γράψετε, βασισμένοι στην ταινία, ένα παραδοσιακό παραμύθι, που θα το αφηγηθείτε στην τάξη. Θα αρχίζει Μια φορά κι έναν καιρό ήταν … και θα ακολουθεί τους κανόνες του παραδοσιακού παραμυθιού. Μεγάλη σημασία έχει στην προκειμένη περίσταση η προφορικότητα του λόγου, βλ. και Έκφραση-Έκθεση Α΄λυκείου, σ. 261.  

ebook2Η φωτογραφία από τη διεύθυνση http://dotteamblog.blogspot.gr/2010_09_01_archive.html

[stm_icon_box icon=”fa fa-paperclip” icon_size=”” icon_align=”left” icon_width=”” icon_color=”#ffffff” title=”Λήψη σε PDF” link=”url:http%3A%2F%2Fpolitropi.greek-language.gr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F%CE%A4%CE%BF-%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%AF%CE%B4%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CF%83%CE%B5%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CE%B7-%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B9%CE%BF.pdf||target:%20_blank|” box_bg_color=”#dba541″ box_text_color=”#ffffff” css=”.vc_custom_1619124833382{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;}”][/stm_icon_box]