Προτείνεται να μελετηθεί το παρόν κείμενο σε συνδυασμό με το άρθρο «Στην εποχή των «ψευδών ειδήσεων» της Σ. Αλωνιστιώτου».
Κατερίνα Χρυσανθοπούλου
Η παιδεία στα μέσα και το σχολικό πρόγραμμα
[…] Ένας από τους στόχους της σύγχρονης εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι οι μαθητές να μπορούν να:
- Χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να επικοινωνούν, να ερευνούν ή να δημιουργούν.
- Αξιολογούν και χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία που ταιριάζουν με την εργασία τους.
- Εντοπίζουν τις σχετικές, αξιόπιστες πηγές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους.
- Επιχειρούν να πειραματιστούν και να δοκιμάσουν νέα πράγματα με τα εργαλεία τους.
- Επιλύουν προβλήματα, ανεξάρτητα και σε συνεργασία.
- Χρησιμοποιούν τα εργαλεία τους σωστά, αποτελεσματικά – και ηθικά.
Ένας ακόμα ειδικός στόχος της εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι οι μαθητές να έχουν την κριτική σκέψη, ώστε να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα στην αξιόπιστη και την αναξιόπιστη ή ψευδή (“fake”) πληροφορία και να εξασκηθούν, ώστε να εντοπίζουν αυτό που τους είναι χρήσιμο από τις κατάλληλες πηγές […]
[…] Η παιδεία στα μέσα δεν εστιάζει τόσο στις απαντήσεις που οι μαθητές μπορούν να εντοπίσουν στο περιεχόμενο, όσο στις ερωτήσεις που μπορούν να κάνουν επ’ αυτού – και μάλιστα, σε συγκεκριμένες ερωτήσεις, που αφορούν το μήνυμα κάθε πληροφορίας:
- Ποιος δημιούργησε αυτό το μήνυμα;
- Ποιες τεχνικές χρησιμοποιούνται για να προσελκύσουν την προσοχή μου;
- Πώς θα μπορούσαν διαφορετικοί άνθρωποι να κατανοήσουν αυτό το μήνυμα διαφορετικά από μένα;
- Ποιος τρόπος ζωής, αξίες και απόψεις αντανακλώνται στο μήνυμα ή παραλείπονται από αυτό;
- Γιατί δημιουργήθηκε αυτό το μήνυμα;
Συνήθως, και μόνον με κριτήριο και οδηγό αυτές τις απλές ερωτήσεις, όλοι μας μπορούμε να αποφανθούμε για την αξιοπιστία του περιεχομένου κάθε πηγής.
Κατερίνα Χρυσανθοπούλου
Η παιδεία στα μέσα και το σχολικό πρόγραμμα σπουδών
Journalists About Journalism , 20/02/2017