Σελάνα Βροντή
Η χρονιά του Warhol
O Aντι Γουόρχολ κρατούσε μια φωτογραφική μηχανή, όπου και αν πήγαινε. Εδώ παρουσιάζει το «America», ένα λεύκωμα που εκδόθηκε το 1985.
Η αισθητική του στα σπίτια μας
[…] Παρότι εξακολουθούν να υπάρχουν κάποιοι που αμφισβητούν την αξία του, δεν χωράει αμφιβολία ότι ο άνθρωπος αυτός, που προερχόταν από μια εργατική οικογένεια μεταναστών, άλλαξε τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την τέχνη. «Επινόησε νέες τεχνικές και με τη θεματολογία του – από τα μπουκάλια της Κόκα Κόλα μέχρι τον Έλβις – κατάφερε να γεφυρώσει την υψηλή τέχνη με τη μαζική κουλτούρα. Δημιούργησε μια αισθητική που για πρώτη φορά στην ιστορία απευθυνόταν στη μάζα», γράφει η Jackie Wullschlager, κριτικός τέχνης των Financial Times.
[…] Δεν άλλαξε λοιπόν μόνο την τέχνη. Αλλαξε τη διαφήμιση, τον κινηματογράφο, το ντοκιμαντέρ, τα περιοδικά, τη γραφιστική, την τηλεόραση. Την ίδια τη ζωή! «Ο Αντι Γουόρχολ ήταν προφήτης. Είχε προβλέψει πολλά πράγματα σε σχέση με τον σύγχρονο τρόπο ζωής, όπως, ας πούμε, οι απόψεις του περί φήμης. Πρόβλεψε κιόλας τη σημασία των ΜΜΕ, το ρόλο που θα έπαιζαν στη δημιουργία της Εικόνας, καθώς και την τρομακτική επιρροή που αυτά θα είχαν επί των μαζών», υπογραμμίζει η ιστορικός τέχνης Ελισάβετ Λύρα. […] Και καταλήγει: «Ο Γουόρχολ ήταν χίλια χρόνια μπροστά από την εποχή του. Ήταν μια μεγάλη προσωπικότητα».
Σελάνα Βροντή,
Η χρονιά του Warhol, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ 02.02.2015
Warhol, Μarilyn , 1964, 101.6 X 101.6, Silkscreen on canvas | Warhol, Liz, 1965, 101.6 X 101.6, Silkscreen on canvas |
Warhol, Campbell’s soup, 1968 |
Warhol, Brillo Del Monts and Heinz Cartons, 1964 |
Warhol, Flowers, 1970
Warhol, Mick Jagger, 1975, 111X 73
Silkscreen prints
Φωτογραφίες: Πηγή – Warhol, Klaus Honnef, Taschen
Warhol Andy
Ο Andy Warhol (1928-1987) είναι ίσως ο διασημότερος εκπρόσωπος του κινήματος της Ποπ Αρτ (Pop Art) η οποία άνθησε στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά τη δεκαετία του ΄60 και συνδέεται με την παραγωγικότητα, την υλική αφθονία, τη μεταπολεμική υπερκατανάλωση, τη διαφήμιση, την κυριαρχία της εικόνας της τηλεοράσης και των άλλων Μ.Μ.Ε. Το κυριότερο στοιχείο του έργου του είναι η επανάληψη προϊόντων μιας ορισμένης μάρκας π.χ. Coca Cola, παρουσιασμένα σε σειρές όπως τα βρίσκουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς και επαναλαμβανόμενες εικόνες Αμερικανών δημοφιλών ηρώων του κινηματογράφου, της ροκ μουσικής,της διεθνούς πολιτικής. Τόσο τα καταναλωτικά προιόντα όσο και οι ήρωες αποτελούν μέρος της καθημερινής ζωής και η επανάληψή τους μπορεί να δηλώσει έννοιες όπως η πληθώρα των προιόντων, η έμφαση της κοινωνίας στον καταναλωτισμό αλλά και μια βίαιη επέμβαση στον προσωπικό μας κόσμο, ένα είδος πλύσης εγκεφάλου. Χαρακτηριστικό της τέχνης του είναι η κακοτυπωμένη εικόνα, που προσομοιάζει αυτές που βρίσκουμε σε φτηνά περιοδικά, σε αφίσες και εφημερίδες. Ο Warhol είχε πει «στην εποχή μας όλοι θα γίνονται διάσημοι σε 15΄» τονίζοντας έτσι την παροδικότητα και τη ματαιότητα των αξιών που εναλλάσσονται με μεγάλη ταχύτητα καθώς και την ανεξέλεγκτη εξουσία των ΜΜΕ.
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης,
«Αξιοποίηση των Τεχνών στην εκπαίδευση»