Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ για τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ, τον Ιανουάριο του 2013 στο πλαίσιο καμπάνιας για το δικαίωμα στην ελληνική ιθαγένεια των παιδιών των μεταναστών, ανάρτησε και τα ακόλουθα βίντεο:
- http://www.youtube.com/watch?v=odrrEZ4wd0k (Ρούντολφ το ελαφάκι)
- http://www.youtube.com/watch?v=KEj8rNUIMGQ (Μουσικές καρέκλες)
- http://www.youtube.com/watch?v=Kwff6fgNjpE (Παιδιά)
Πρώτη διδακτική προσέγγιση
Κείμενα: Ρούντολφ το ελαφάκι, Μουσικές καρέκλες, Παιδιά, Με λένε Μιχάλη, Γκ. Καπλάνι
Ασκήσεις
- Στο βίντεο Ρούντολφ το ελαφάκι ο λόγος του παιδιού έχει τη μορφή τραγουδιού.
http://www.youtube.com/watch?v=odrrEZ4wd0k
- Πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη επιλογή, κατά τη γνώμη σας;
- Να περιγράψετε το παιδί που τραγουδάει (τα χαρακτηριστικά του, την έκφραση, την εκφορά του τραγουδιού κτλ.).
- Να προσέξετε το τραγούδι που λέει. Στη συνέχεια, να εκφράσετε τα συναισθήματα που σας γεννούν η εικόνα του παιδιού και οι στίχοι του τραγουδιού.
- Στην ίδια καμπάνια υπάρχουν και άλλα βίντεο. Επιλέξτε κάποιο από αυτά και σχολιάστε τις επιλογές (το παιδί που μιλάει, τα λόγια του, τη μουσική, κτλ.). Γράψτε ένα κείμενο, για να συνοδεύσετε την ανάρτηση του βίντεο που σας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση στο facebook.
http://www.youtube.com/watch?v=KEj8rNUIMGQ
- Παρακολουθήστε το βίντεο που ακολουθεί από την ίδια καμπάνια.
http://www.youtube.com/watch?v=Kwff6fgNjpE
- Να σχολιάστε πώς λειτουργούν ο λόγος, η εικόνα και οι γραπτοί τίτλοι.
- Να σχολιάστε, επίσης, πώς λειτουργεί ο διάλογος που ακούγεται με κάποιον ενήλικα, χωρίς εικόνα, πίσω από τις κάμερες.
- Σχολιάστε, γενικά, για όλα τα βίντεο που παρακολουθήσατε:
- πώς συνδέεται ο προφορικός λόγος, η εικόνα, η μουσική, με το γραπτό μήνυμα στο τέλος των βίντεο που συνοψίζει το «μήνυμα» της καμπάνιας
- πώς υποστηρίζει το θέμα της καμπάνιας το τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου που κλείνει όλα τα βίντεο.
- Δημιουργήστε ένα δικό σας βίντεο, ζωγραφίστε, κάντε μια κατασκευή, γράψτε ένα κείμενο με λογοτεχνική χροιά ή ό,τι άλλο μπορείτε να σκεφτείτε, το οποίο να αναφέρεται στα δικαιώματα των παιδιών. Μπορείτε, αν θέλετε, να δημιουργήσετε ένα ραδιοφωνικό μήνυμα το οποίο θα μεταδοθεί από το Μαθητικό ραδιόφωνο – European School Radio (για τον σκοπό αυτό να αξιοποιήσετε την ιστοσελίδα του European School Radio).
- Βρείτε έναν τρόπο, για να επικοινωνήσετε μέσα από τη δημιουργία σας με μαθητές άλλων σχολείων. Για τον σκοπό αυτό μπορείτε να αξιοποιήσετε το Μαθητικό ραδιόφωνο – European School Radio.
Δεύτερη διδακτική προσέγγιση για το βίντεο «Ρούντολφ, το ελαφάκι»
Πορεία μαθήματος
1ο βήμα
Προβολή μόνο των πρώτων δεκαπέντε δευτερολέπτων του βίντεο.
2ο βήμα
Εργασία
Να γράψετε μια μικρή ιστορία (δύο, το πολύ τρεις παράγραφοι) με πρωταγωνιστή τον μικρό τραγουδιστή. Δώστε του όνομα, τόπο κατοικίας και πλάστε ένα σενάριο σχετικό με τον λόγο για τον οποίο τραγουδά το συγκεκριμένο τραγούδι, π.χ. από τη χαρά του για κάτι που συνέβη, για να τραβήξει την προσοχή κάποιων, στο πλαίσιο της σχολικής γιορτής των Χριστουγέννων, στο σπίτι ενός άρρωστου φίλου του…
3ο βήμα
Ανακοινώστε τις ιστορίες σας στη τάξη.
4ο βήμα
Προβολή όλου του βίντεο. Συζήτηση σχετική με την ταυτότητα του μικρού τραγουδιστή.
Ερώτηση
Θα μπορούσε ο μικρός Λούκα να είναι ο πρωταγωνιστής όλων των ιστοριών που γράψαμε προηγουμένως, τώρα που γνωρίζουμε την πραγματική του ταυτότητα; Ποιων ναι, ποιων, ενδεχομένως, όχι και γιατί;
5ο βήμα
Εργασία
Χωριστείτε σε ομάδες των πέντε ατόμων. Επιλέξτε μια από τις ιστορίες που γράψατε και διηγηθείτε την, γράφοντας υπότιτλους, προκειμένου να πλαισιώσετε με αυτούς τα πρώτα 15 δευτερόλεπτα του βίντεο που προβλήθηκαν αρχικά.
(Εναλλακτικά)
Χωριστείτε σε ομάδες των πέντε ατόμων και δημιουργήστε μια εικονογραφημένη ιστορία, με βάση μια από τις ιστορίες που έγραψε κάποιο μέλος της ομάδας σας. Καταλήξτε ως εξής. Ο μικρός τραγουδιστής δεν ονομάζεται … (το όνομα που δώσατε) αλλά Λούκα και είναι παιδί μεταναστών. Έχει σημασία αυτό;
Για τη δημιουργία της εικονογραφημένης ιστορίας, μπορείτε να μπείτε σε μια από τις ακόλουθες διευθύνσεις http://www.toondoo.com/ , http://www.storyboardthat.com/ ή σε όποια άλλη παρόμοια εσείς επιλέξετε.
6ο βήμα
Παρουσίαση εργασιών /αναστοχασμός/ συζήτηση.