Άρης Κωνσταντινίδης
Η φωτογραφία από τη διεύθυνση: http://goo.gl/FMTLmA
Αποσπάσματα από τα ημερολογιακά σημειώματα του Άρη Κωνσταντινίδη
19. 7. 39
Η αρχιτεκτονική ντύνει το κορμί όπως ένα ρούχο.
Η αρχιτεκτονική είναι ο καθρέφτης όπου απάνω του γράφονται όλες οι εκδηλώσεις της ζωής.
Η αρχιτεκτονική είναι το δοχείο όπου μέσα του φωλιάζει η ζωή.
Η αρχιτεκτονική στέκει μέσα στη φύση για να της κρατάει συντροφιά. Και μιλάει μαζί της, σε μια διαλογική συζήτηση. Και δεν υπάρχουνε περιθώρια για διαφωνίες.
12. 5. 43
[…] Ο αρχιτέκτονας είναι ένας ενδυματολόγος στο «θέατρο»της ζωής. Ντύνει τον άνθρωπο για να του εξασφαλίσει μιαν άνετη και όμορφη ζωή. Και με το ρούχο» που του χτίζει ανεβάζει και το πνευματικό του επίπεδο και την καλλιτεχνική του προδιάθεση.
13.3.80
Ο Αριστοτέλης είναι που είχε πει πως η τέχνη ολοκληρώνει ό,τι άφησε η φύση ατελείωτο. Που αυτό κάνει, βέβαια, και η αρχιτεκτονική, όταν στεγάζει (=καλύπτει) το ανθρώπινο κορμί με κατασκευές που είναι πιο «τέλειες» (σαν στεγάσματα) από ένα δέντρο, από έναν λοξό βράχο, από μια σπηλιά, όπου μπορούμε να καταφύγουμε από κάτω τους για να προφυλαχτούμε από τη βροχή, το χιόνι, τον καυτερό ήλιο…
Ξενία Επιδαύρου, έργο του Άρη Κωνσταντινίδη
Η φωτογραφία από τη διεύθυνση: http://www.buildnet.gr/default.asp?pid=138&catid=115&artId=417&pg=2
13 .3. 84
Άγιος ο ελληνικός τόπος, όπου απάνω του ζούμε και στεκόμαστε και διαβαίνουμε κι όπου στοχαζόμαστε τα της ζωής και τα της τέχνης του ο καθένας.
Ελλάδα
Άγιος ο τόπος, που είναι ελληνικός, με την ιστορία του, με το φως του, με τα βουνά του, με τη δική του θάλασσα, με την ατμοσφαιρική του διαύγεια, που έχει και την πνευματική του τη διαύγεια.
Και όλα άγια, όσα βγάζει και πλάθει ο ελληνικός τόπος. Σε ένα ισορροπημένο μέτρο, σε μιαν ανεπανάληπτη τελειότητα και με τη σοφία του νου και της καρδιάς.
Και άγια όσα περάσανε και φύγανε, μα και όσα ζούνε ακόμα. Και όσα μελλοντικά θα δούνε το φως, σε μέρες που θα έρθουνε και που θα έρχονται, ασταμάτητα. Γιατί και οι άνθρωποι κρατάνε, από τα μέσα τους, κάτι από το άγιο του ελληνικού τόπου. Και στα όσα περνάνε από τα χέρια τους . . . — και στην αρχιτεκτονική τους.
15.12. 85
Στον ελληνικό τόπο, η τέχνη και πιο πολύ η αρχιτεκτονική, είναι (— ανέκαθεν, από τους πιο αρχαίους χρόνους) στενά δεμένη με την καθημερινή ζωή. Και το έργο της στέκει δίπλα στον άνθρωπο, σύντροφος και βοηθός, για μιαν αρμονική κοινωνική ζωή. Και για να μην είναι, η αρχιτεκτονική, ένα κυριακάτικο πανηγύρι, μια μασκαράτα πλούσια σε σκηνογραφικά στολίδια και για να διασκεδάζει μιαν «αριστοκρατία» (— της υλικής ευμάρειας), που θέλει να ζει για να ξεχνάει (— και ξεφεύγει) τις πραγματικότητες μιας αληθινής ζωής.
16. 12. 85
Η αρχιτεκτονική είναι αυτός ο ίδιος ο άνθρωπος. Ο νους του, η ψυχή του, η ματιά του, το χτυποκάρδι του, η πνευματική του καλλιέργεια και ωριμότητα. Όπως γίνεται στο θέατρο, έτσι και η αρχιτεκτονική, με κάθε έργο που κατασκευάζει είναι σαν να «ανεβάζει» μιαν «παράσταση». Με τη διαφορά, πως ενώ στο θέατρο η «παράσταση» έχει μιαν ορισμένη χρονική διάρκεια, στην αρχιτεκτονική, η δική της «παράσταση» διαρκεί απεριόριστα (— χρονικά). Και με άλλα λόγια: —ενώ στο θέατρο το έργο που «παίζεται» τελειώνει κάποτε, για να είναι πια ανύπαρκτο μόλις πέσει η αυλαία (— απάνω στη σκηνή), στην αρχιτεκτονική το έργο θα έχει να «παίζεται» αδιάκοπα και ασταμάτητα, χωρίς να πέφτει καμιά αυλαία . . . μπροστά στην ύπαρξή του. Και που αυτό σημαίνει, πως με το αρχιτεκτονικό «έργο» δεν «παίζεται» κανένα θέατρο, αλλά «ανεβάζεται», κάθε φορά (— . . . στη «σκηνή» της ζωής) ένας οργανισμός, για να ζει όσο και οι άνθρωποι που τόνε χτίσανε. Και που το χτίσανε (—«ανεβάσανε» στη «σκηνή» της ζωής) για να το κατοικούνε και για να συζούνε μαζί του, όσο θα υπάρχουνε, στη ζωή. Και αυτοί, αλλά και όσοι θα τούς ακολουθήσουνε και θα τους διαδεχτούνε, στα περάσματα του χρόνου.
Και κάτι, ακόμα : —το έργο που «ανεβάζει» η αρχιτεκτονική, όλο και θα συμπληρώνεται και θα ολοκληρώνεται και θα ανανεώνεται με κάποια καινούργια «λόγια», κάθε τόσο. Έτσι που εκείνοι που διαβιούνε μαζί του θα το συντηρούνε και θα το φροντίζουνε . . . αδιάκοπα. Και για να το κάνουνε όλο και πιο τέλειο, . . . ακόμα και με προσθαφαιρετικές πρωτοβουλίες, που δεν θα είναι, όμως, καθόλου παραμορφωτικές, γιατί θα σέβονται την «αληθινή ουσία» του, που θα την έχουνε κατανοήσει και θα τήνε «καλλιεργούνε» με ζήλο και με αγάπη.
Και για να έχουμε να κάνουμε, έτσι, με μιαν ατελείωτη διαδικασία, σε ένα αρχιτεκτονικό έργο που θα στέκει σχεδόν πάντα ατελείωτο, . . . για να γίνεται όλο και πιο τέλειο, όσο περνάνε τα χρόνια. Και που, ακόμα, δεν θα γερνάει ποτέ, αλλά όλο και θα δείχνει πιο νέο και πιο νεανικό.
Άρης Κωνσταντινίδης, Βιογραφίες σημαντικών προσώπων, βίντεο του Υπουργείου Πολιτισμού