ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Ι. ΠΡΟΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
Ανιχνεύοντας την ιστορία
α) Να διαβάσετε το μονόπρακτο σε ομάδες, προσέχοντας τις σκηνικές οδηγίες και να προσδιορίσετε τα βασικά στοιχεία της ιστορίας:
Πρόσωπα (Ποιος/-οι,-ες;)
Τόπος (Πού;)
Χρόνος (Πότε;)
Γεγονός (Τι;)
Αίτια (Γιατί;)
β) Να συνοψίσετε την ιστορία σε λίγες γραμμές:
Ανιχνεύοντας το περιεχόμενο και τη μορφή του κειμένου
Να συζητήσετε για το περιεχόμενο και για τις τεχνικές του θεατρικού συγγραφέα, λαμβάνοντας υπόψη και τις παρακάτω ερωτήσεις:
- Ποιο ρόλο νομίζετε ότι παίζουν οι παύσεις στο μονόπρακτο;
- Για ποιους λόγους φαντάζεστε ότι παραμένουν σιωπηλά τα πρόσωπα του έργου και αφήνουν τη ΓΥΝΑΙΚΑ να μονολογεί;
- Ποια μοτίβα εντοπίζετε και τι εξυπηρετούν κατά τη γνώμη σας; Προσέξτε π.χ. την αρχή και το τέλος του μονόπρακτου καθώς και τις επαναλαμβανόμενες φράσεις στα λόγια της ΓΥΝΑΙΚΑΣ.
- Πώς εξηγείτε το τέλος του μονόπρακτου;
ΙΙ. ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ _
Γραφή βιογραφικού
Κάθε ομάδα θα δημιουργήσει το βιογραφικό του σιωπηλού «μικρόσωμου άντρα» του μονόπρακτου, ορίζοντας βασικά στοιχεία της ταυτότητάς του, και θα φανταστεί τον λόγο/-ους της σιωπής του.
Το βιογραφικό του «σιωπηλού άντρα»:
Όνομα – Επώνυμο:
Ηλικία:Οικογενειακή κατάσταση:
Επάγγελμα:
Καταγωγή- εθνικότητα:
Ενδιαφέροντα-συνήθειες:
Αξίες-στάση ζωής:
Άλλο:
Σιωπά, γιατί………………………………………………………………………………………………………
Γραφή διαλόγου
- Κάθε ομάδα, λαμβάνοντας υπόψη το βιογραφικό που δημιούργησε, επινοεί και γράφει τα λόγια που θα μπορούσε να πει ο σιωπηλός άντρας στη θέση των παύσεων, σε δύο φάσεις της σκηνής, π.χ. στην αρχή και στο τέλος.
Γραφή ημερολογίου
- Μία σελίδα από το ημερολόγιο του σιωπηλού άντρα, ο οποίος σχολιάζει το περιστατικό.
- Μία σελίδα από το ημερολόγιο της ΓΥΝΑΙΚΑΣ, η οποία σχολιάζει το περιστατικό από τη δική της οπτική.
Γραφή μονόπρακτου
Να εργαστείτε σε ομάδες, για να δημιουργήσετε ένα ανάλογο μονόπρακτο, αξιοποιώντας τεχνικές που εντοπίσατε στη «Στάση λεωφορείου». Σκεφτείτε μία περίσταση όπου ένα πρόσωπο, σε δημόσιο χώρο, επιτίθεται λεκτικά σε κάποιο άλλο και οι παρευρισκόμενοι σιωπούν. Μπορείτε να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα στη συγγραφή.
α) Να συνοψίσετε την ιστορία σε λίγες γραμμές.
β) Να δημιουργήσετε τα βιογραφικά των δύο κεντρικών χαρακτήρων.
γ) Να επινοήσετε και να γράψετε τον διάλογο μεταξύ των κεντρικών χαρακτήρων, καθώς και τις σκηνικές οδηγίες, όπου νομίζετε πως χρειάζεται. Φροντίστε τα λόγια των χαρακτήρων που θα δημιουργήσετε να έχουν προφορικότητα και να ταιριάζουν στην επικοινωνιακή περίσταση.
δ) Να αφαιρέσετε τις απαντήσεις του χαρακτήρα που δέχεται τη λεκτική επίθεση, ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν παύσεις, και να κάνετε τις απαιτούμενες αλλαγές, για να ρέει ομαλά το κείμενο.
στ) Μην ξεχάσετε να δώσετε τίτλο στο μονόπρακτό σας!
ΙΙΙ. ΜΕΤΑΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
Παρουσίαση-ανατροφοδοτικά σχόλια
Κάθε ομάδα παρουσιάζει το μονόπρακτο που δημιούργησε στην ολομέλεια και δέχεται ανατροφοδοτικά σχόλια.
Επάλληλες γραφές
Κάθε ομάδα κάνει βελτιωτικές αλλαγές και ολοκληρώνει το μονόπρακτο που δημιούργησε.
Σκηνοθεσία και σκηνική παρουσίαση του μονόπρακτου
Κάθε ομάδα σκηνοθετεί και παρουσιάζει το μονόπρακτό της.