Με αφόρμηση τα κείμενα και τις φωτογραφίες της ενότητας, προτείνονται τέσσερα απλά θεατρικά εργαστήρια που μπορούν να εφαρμοστούν και από καθηγητή που δεν έχει ειδικές γνώσεις. Τα εργαστήρια βασίζονται σε τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος και του Θεάτρου των Εκόνων του Μποάλ.
Ιδεοθύελλα
Σε χαρτί του μέτρου, όπου είναι γραμμένη η λέξη «σχολείο», καταγράφονται λέξεις, φράσεις. Στόχος η πρώτη αυθόρμητη αντίδραση των μαθητών που καλούνται να καταθέσουν τους συνειρμούς που δημιουργούνται γύρω από την έννοια του σχολείου. Μπορούμε να ζητήσουμε από τους μαθητές να κατηγοριοποιήσουν τις απαντήσεις και να κάνουν κάποιες πρώτες διαπιστώσεις.
Εργασία σε ομάδες
Η τάξη χωρίζεται σε τέσσερις ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει να κτίσει είτε τον ρόλο του καλού μαθητή είτε τον ρόλο του κακού μαθητή (φροντίζουμε να δημιουργηθούν και οι δύο ρόλοι). Υποθέτουμε ότι οι αυτοί οι μαθητές φοιτούν στην ίδια τάξη.
Κτίσιμο ρόλων: Ρόλος στον τοίχο
Το κτίσιμο των ρόλων μπορεί να γίνει με την τεχνική του «ρόλου στον τοίχο». Σχεδιάζεται σε ένα μεγάλο χαρτί το περίγραμμα μιας ανθρώπινης μορφής, το οποίο αναπαριστά έναν ρόλο και αναρτάται σε τοίχο. Οι συμμετέχοντες καλούνται να γράψουν εντός του περιγράμματος το φύλο, το όνομα, την ηλικία του ρόλου, την επίδοση στο σχολείο, τα ενδιαφέροντά του, τα όνειρά του.
Τι σημαίνουν για μένα οι βαθμοί: Συνεντεύξεις
Υποθέτουμε ότι γίνεται μια δημοσιογραφική έρευνα στο σχολείο σχετικά με τη στάση των μαθητών απέναντι στους βαθμούς. Ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα, σε ρόλο καλού ή κακού μαθητή, θα δώσει συνέντευξη στα μέλη μιας άλλης ομάδας, σε ρόλο δημοσιογράφων, με θέμα «Τι σημαίνουν για μένα οι βαθμοί».
Σχηματίζονται δύο ζεύγη ομάδων: Α,Β και Γ, Δ.
Η ομάδα Α προετοιμάζει τον εκπρόσωπό της για τις πιθανές απαντήσεις στις ερωτήσεις που πρόκειται να δεχτεί από την ομάδα Β, η οποία συγχρόνως ετοιμάζει τις ερωτήσεις που θα υποβάλει στον ρόλο της Α. Στη συνέχεια εκπρόσωπος της ομάδας Β δίνει συνέντευξη στην ομάδα Α.
Το αντίστοιχο θα γίνει και με το ζευγάρι των ομάδων Γ, Δ.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, ο δάσκαλος ή οι μαθητές μπορούν να καταγράφουν κάποιες σημαντικές φράσεις από τη συνέντευξη στο χαρτί με τη φιγούρα του ρόλου. Οι συνεντεύξεις δίνονται η μία μετά την άλλη, ώστε να μπορούν οι υπόλοιποι να την παρακολουθήσουν και να την σχολιάσουν.
Συζήτηση
Τι κοινά και τι διαφορές εντοπίζουμε στις απαντήσεις των δύο ρόλων; Ποιες είναι οι σκέψεις και ποια τα συναισθήματα του κάθε ρόλου σχετικά με το θέμα των βαθμών;
Συνάντηση μετά από 30 χρόνια: Στιγμιότυπα-Ανίχνευση σκέψης
Ας φανταστούμε ότι οι δύο πρώην συμμαθητές συναντιούνται και συζητούν.
Δεδομένα: Στη συνάντηση συμμετέχουν και ο ρόλος του καλού μαθητή και ο ρόλος του κακού μαθητή.
Ζητούμενα: Ποια εξέλιξη είχε η ζωή του καθενός; Πώς βλέπουν τώρα, μετά τριάντα χρόνια, τη σχολική τους επίδοση και γενικότερα τη μαθητική τους ζωή; Ποια ήταν τότε η σχέση τους και ποια τώρα;
Στην παρουσίαση των σκηνών ο εμψυχωτής μπορεί «παγώσει» τη δράση και να αξιοποιήσει την τέχνική «ανίχνευση σκέψης», προκειμένου να ακουστούν οι ανομολόγητες σκέψεις των ρόλων.
Αναστοχαστική συζήτηση
Καλούνται όλοι να καταθέσουν την εμπειρία τους από το εργαστήριο και τις σκέψεις που γεννήθηκαν.
Γραφή κειμένου
Άρθρο με θέμα: Οι βαθμοί στο σχολείο.
Η εικόνα από τη διεύθυνση http://goo.gl/JLNFQz