Διαβάστε τα κείμενα 1, 2, και 3 σχετικά με το έργο του Κώστα Βαρώτσου Απόβαση και το έργο της Καλλιόπης Λεμού At crossroads-crossings (Στα σταυροδρόμια-περάσματα).
(κείμενο 1)
Κατερίνα Λυμπεροπούλου
Βαρώτσος: Πώς άντεξα να επέμβω στο κουφάρι πλοίου που έπνιξε 81 πρόσφυγες
Όταν οι ιταλικές αρχές ζήτησαν από το Βαρώτσο να επέμβει στο πλοίο-εκατόμβη για 81 πρόσφυγες δεν φανταζόταν τη συνέχεια. Σε ποιους λέει «ντροπή» για τη νέα τραγωδία;
΄Ηταν η 28η Μαρτίου του 1997 όταν πλέοντας στα στενά του ΄Οτραντο, 25 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Απουλίας, το αλβανικό «Kater I Rades» που κουβαλούσε στα αμπάρια του το όνειρο για ένα καλύτερο αύριο πήρε στον πάτο της θάλασσας τις ζωές 81 ανθρώπων και μεταξύ αυτών 61 μητέρων με παιδιά. Πέντε χρόνια μετά ο νομάρχης της Απουλίας και ο δήμαρχος του ΄Οτραντο ανέθεσαν στον ΄Ελληνα γλύπτη και καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Κώστα Βαρώτσο, να επέμβει καλλιτεχνικά σ’ αυτό το ανατριχιαστικό κουφάρι του πλοίου δίνοντάς του μια διαφορετική «ζωή».
Είχα να δουλέψω σ’ ένα θανατικό αντικείμενο…
«Είχα να δουλέψω σε μια “κάσα”, σε ένα θανατικό αντικείμενο του πρώτου μεγάλου ατυχήματος με επιβαίνοντας μετανάστες που συνέβη στη Μεσόγειο», λέει στο TheTOC δημιουργός του περίφημου «Δρομέα» που παρέδωσε στην πόλη του ΄Οτραντο «το πιο πολιτικό μου έργο», όπως λέει. Το έργο με το συμβολικό τίτλο «Απόβαση» βρίσκεται μόνιμα τοποθετημένο στο λιμάνι του ΄Οτραντο.
[…]
Να έρχεται ο νομάρχης και να μου λέει: «Πάρε την κάσα να δουλέψεις!…»
Για τον Κ. Βαρώτσο, το τραγικό επίσης είναι ότι δούλεψε αυτό το έργο το 2011 και το 2012 που ζούσε συγχρόνως την τραγωδία της Ελλάδας: «Των δικών μας επιστημόνων που έφευγαν στο εξωτερικό: μια Ελλάδα σε πανικό, καταρρέουσα. Να βλέπω όλα γύρω μου να γκρεμίζονται και να έρχεται ο νομάρχης και να μου λέει: Πάρε και την κάσα!»
[…]
Ποια είναι η θέση της τέχνης απέναντι σε τέτοια ζητήματα;
«Το πρόβλημα είναι πολιτικό. Εγώ το αντιμετώπισα καλλιτεχνικά αλλά είναι βαθιά πολιτικό, απαντά. «Σήμερα μιλώντας γι’ αυτά τα θέματα δεν μπορώ να μιλήσω για τέχνη. Είναι τόσο σοβαρό ανθρωπιστικό πρόβλημα αυτό που σχετικά με την τέχνη το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό είναι “Η Κραυγή” του Μουνκ. Εγώ προσπάθησα να μετατρέψω μια τραγωδία σε κάτι θετικό προσπαθώντας να κάνω μια γέφυρα μεταξύ Ιταλικού και Αλβανικού λαού που ήταν τραυματισμένοι. Αυτό, όμως, είναι τόσο μικρό μπροστά σε 3 Τιτανικούς…»
Ντροπή τους! Κι εννοώ τους βορειοευρωπαίους…
Για τον ίδιο είναι τεράστιες οι ευθύνες της Ευρώπης που βρίσκεται σε μια φυγοκεντρική και διαλυτική διάσταση. «Δεν είναι ικανή να αντιμετωπίσει δραστικά το πρόβλημα το οποίο σ’ ένα βαθμό αυτή δημιούργησε. Πρέπει να μιλήσει κανείς με μεγάλη οργή όσον αφορά την Ευρώπη. Είμαι έξαλλος με τους Ευρωπαίους. Κι εννοώ τους βορειοευρωπαίους. Κοκορεύονται, έχουν ειρωνικό ύφος, κι έχουν αφήσει εμάς εδώ τους νότιους στη μοίρα μας… Είναι σύνορα της Ευρώπης εδώ. Ντροπή τους. Μπροστά στο πρόβλημα αυτό η Ευρώπη έχει βγάλει το χειρότερο εαυτό της».
Κατερίνα Λυμπεροπούλου,
THETOC, 29/04/2015