Προτείνεται να μελετηθεί το παρόν βίντεο σε συνδυασμό με τα παρακάτω βίντεο: “Δεν είσαι η μόνη. Δεν είσαι μόνη” και “Δεν σωπαίνουμε για την ενδοοικογενειακή βία, Βιντεοσκοπημένη συνέντευξη της Ζωής Κόκαλου” και την ερευνητική εργασία/project.
Κακοποίηση γυναικών (βίντεο)
Κακοποίηση γυναικών (βίντεο)
Ανήκει σε:
Ασκήσεις
- Παρακολουθήστε το βίντεο και καταγράψτε τις πρώτες εντυπώσεις, σκέψεις, συναισθήματα. Τι σας έμεινε (εικόνα, λόγος, ήχος);
- Προσπαθήστε τώρα να ξεκλειδώσετε αυτό το πολυτροπικό κείμενο. Ποιες νοηματικές ενότητες διακρίνετε; Ποιο είναι το περιεχόμενο της κάθε ενότητας;
- Εικόνα
- Παρατηρήστε τις φωτογραφίες που χρησιμοποιεί το βίντεο και προσπαθήστε να διακρίνετε τις σκηνοθετημένες από τις αυθόρμητες, τις ρεαλιστικές από τις συμβολικές, καθώς και τις φωτογραφίες ζωγραφικών έργων.
- Γιατί υπάρχει καταφανής προτίμηση στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες; Πώς δικαιολογείτε τις δύο εξαιρέσεις;
- Ποια είναι τα βασικά θέματα των φωτογραφιών;
- Απομονώστε μία φωτογραφία που σας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση και προσέξτε τη σχέση του απεικονιζόμενου θέματος με τη γωνία λήψης. Δώστε έναν τίτλο.
- Εξετάστε τη σχέση ανάμεσα στις φωτογραφίες και στο γραπτό κείμενο που πέφτει πάνω τους με τη μορφή τίτλων. Σε ποια σημεία θεωρείτε ότι οι φωτογραφίες δεν υποστηρίζουν το κείμενο; Τι είδους φωτογραφίες θα προτείνατε προς αντικατάσταση;
- Γιατί νομίζετε ότι ο δημιουργός επέλεξε ως κυρίαρχο μέσο τη φωτογραφία στο συγκεκριμένο βίντεο;
- Λόγος
- Τι παρατηρήσεις έχετε να κάνετε για τον λόγο (αποκλειστικά γραπτός λόγος, είδος, χρώμα και μέγεθος γραμμάτων, θέση τίτλων πάνω στην εικόνα κ.ά.); Εντοπίζετε κάποιο ορθογραφικό λάθος;
- Τι πληροφορίες αποκομίζουμε από τις πρώτες μαρτυρίες; Ποια είναι η λειτουργία τους;
- Σχολιάστε τη μαρτυρία: Δε φταις εσύ που μου κατέστρεψες τη ζωή… Φταίω εγώ που σε άφησα… Γιατί παρουσιάζεται χωριστά από τις προηγούμενες μαρτυρίες; Ποια είναι η λειτουργία της; Τι δείχνει για τη σκέψη και τη στάση της συγκεκριμένης κακοποιημένης γυναίκας;
- Αν ήσαστε στη θέση του θύματος, πώς θα αντιδρούσατε, διαβάζοντας τη φράση: Εξαιτίας του φόβου, της ντροπής και της έλλειψης παιδείας τα θύματα παραμένουν σιωπηλά; Νομίζετε ότι η φράση εξυπηρετεί τον σκοπό της εκστρατείας να υποστηρίξει το θύμα;
- Παρατηρήστε στη δεύτερη ενότητα του κειμένου τις επιλογές σε έγκλιση, χρόνο και ρηματικό πρόσωπο.
- Το κείμενο καταλήγει με τις προτροπές Μίλα, ψάξε, φώναξε. Σου αξίζει μια καλύτερη ζωή. Νομίζετε ότι οι προτροπές είναι επαρκώς βοηθητικές για το θύμα; Ποια συναισθήματα επιδιώκει να προκαλέσει το τελικό σύνθημα;
- Τώρα που επισημάνατε τα αδύνατα σημεία του γραπτού κειμένου, δοκιμάστε να γράψετε ένα δικό σας κείμενο που θα μπορούσε να αντικαταστήσει το υπάρχον.
- Ήχος
- Από ηχητική άποψη το κείμενο στηρίζεται αποκλειστικά στο τραγούδι My Lady d’Arbanville με τον Cat Stevens. Διαβάστε τα λόγια του τραγουδιού. Ποια είναι η γνώμη σας για την επιλογή του τραγουδιού;
My lady d’Arbanville Cat StevensMy Lady d’Arbanville, why do you sleep so still? I’ll wake you tomorrow and you will be my fill, yes, you will be my fill. My Lady d’Arbanville why does it grieve me so? But your heart seems so silent. Why do you breathe so low, why do you breathe so low? (refrain) My Lady d’Arbanville, you look so cold tonight. Your lips feel like winter, your skin has turned to white, your skin has turned to white. La la la la la … I loved you my lady, though in your grave you lie, I’ll always be with you This rose will never die, this rose will never die. |
Κυρά μου ντ’Αρμπάνβιλ Cat StevensΚυρά μου ντ’Αρμπάνβιλ, γιατί κοιμάσαι ασάλευτη; Το πρωί θα σε ξυπνήσω και θα ‘σαι το παν για μένα, ναι, θα ‘σαι το παν για μένα. Κυρά μου ντ’Αρμπάνβιλ, γιατί με θλίβει τόσο πολύ αυτό; Να’ ναι σιωπηλή η καρδιά σου. Γιατί ανασαίνεις τόσο αργά, γιατί ανασαίνεις τόσο αργά; (ρεφρέν) Κυρά μου ντ’Αρμπάνβιλ, φαίνεσαι τόσο ψυχρή απόψε. Τα χείλη σου χειμώνας, το δέρμα σου έγινε λευκό, το δέρμα σου έγινε λευκό. Λα λα λα λα … Σ’ αγάπησα κυρά μου, κι αν βρίσκεσαι στον τάφο σου, θα ‘μαι πάντα μαζί σου. Αυτό το ρόδο ποτέ δεν θα πεθάνει, αυτό το ρόδο ποτέ δεν θα πεθάνει. |
- Συνολική αξιολόγηση
Συζητήστε και αξιολογήστε συνολικά την αποτελεσματικότητα του βίντεο στο πλαίσιο της εκστρατείας κατά της κακοποίησης των γυναικών.
- Λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόκειται για ένα πολυτροπικό κείμενο πειθούς, νομίζετε ότι κυριαρχεί η επίκληση στη λογική ή στο συναίσθημα; Για την επίκληση στη λογική και στο συναίσθημα βλ. Έκφραση-Έκθεση Γ΄λυκείου, σ. 12 και Έκφραση-Έκθεση Γ΄λυκείου, σ. 41.
- Ποια εντύπωση αποκομίζετε από το βίντεο συνολικά;
- Τι απήχηση νομίζετε ότι μπορεί να έχει σε γυναίκες θύματα βίας;
- Πετυχαίνει τον στόχο του να τους προσφέρει ενημέρωση, ενδυνάμωση και υποστήριξη;
- Τι εντυπώσεις νομίζετε ότι μπορεί να προκαλεί σε άλλους θεατές, άλλες γυναίκες ή άλλους άντρες;
- Ποια είναι τα δυνατά του σημεία; Ποια τα αδύνατα;
- Μπορούμε να κάνουμε κάποιες υποθέσεις για την ταυτότητα του δημιουργού του βίντεο; Ποια νομίζετε ότι μπορεί είναι η στάση του απέναντι στα θύματα, λαμβάνοντας υπόψη τη φράση: Εξαιτίας του φόβου, της ντροπής και της έλλειψης παιδείας τα θύματα παραμένουν σιωπηλά;