- Να ερευνήσετε την εγκατάσταση και τα προβλήματα προσαρμογής των προσφύγων σε μια κοντινή σας περιοχή (π.χ. Καλαμαριά ή Αμπελόκηποι Θεσσαλονίκης, Πειραιάς, Πέραμα, Ν.Ιωνία Βόλου, Χαλκιδική κ.ά.). Να περιγράψετε τις συνθήκες της εγκατάστασης των προσφύγων στη συγκεκριμένη περιοχή και να παρουσιάσετε τα προβλήματα που αντιμετώπισαν λόγω των συνθηκών και της συνύπαρξης τους με τους ντόπιους. Μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες από τα κείμενα της ενότητας και από άλλες πηγές, καθώς και από συνεντεύξεις που θα πάρετε από κατοίκους, αρμόδιους, κ.ά. Για την παρουσίαση των συμπερασμάτων σας να συντάξετε ένα άρθρο για την τοπική εφημερίδα ή μια εκπομπή για το τοπικό τηλεοπτικό κανάλι. Στην περίπτωση της εκπομπής η παρουσίασή σας να συνοδεύεται και από υποστηρικτικό υλικό, όπως προβολή ντοκουμέντων/ τεκμηρίων, φωτογραφιών, οπτικοακουστικού υλικού, κ.ά.
- Αν κατάγεστε από προσφυγική οικογένεια, εργαστείτε ατομικά ή σε ομάδες, προκειμένου να καταγράψετε αφηγήσεις συγγενών σας που διασώζουν μνήμες της προσφυγιάς. Η καταγραφή μπορεί να γίνει με μαγνητοφώνηση ή μαγνητοσκόπηση. Καλό θα ήταν να έχετε σημειώσει εκ των προτέρων κάποιες ανοιχτές ερωτήσεις που θα θέλατε να κάνετε στον/στην αφηγητή/ τρια. Μετά την καταγραφή, να μελετήσετε προσεκτικά το υλικό που συγκεντρώσατε: Ποια γεγονότα αναφέρει ο/ η αφηγητής/ τρια; Ποια είναι τα σχόλιά του/ της για τα γεγονότα; Ποια συναισθήματα του/ της αφηγητή/ τριας αναδύονται από την αφήγηση; Ποια νομίζετε ότι είναι η σημασία της συγκεκριμένης ιστορίας για την οικογενειακή παράδοση; Να παρουσιάστε, τέλος, το υλικό πλαισιωμένο με τις παρατηρήσεις και τα δικά σας σχόλια, καθώς επίσης και με οπτικό υλικό, σε ένα πολυτροπικό κείμενο. Δείτε και το μαθητικό ντοκιμαντέρ Για τη γενιά του 1999: ο 20ος αιώνας τόσο κοντά μα τόσο μακριά που γύρισε ομάδα του 20ου ΓΕ.Λ. Αθήνας. Το ντοκιμαντέρ πήρε το 2ο βραβείο στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ιστορικού Ντοκιμαντέρ «Προσεγγίζουμε κριτικά το παρελθόν: Στιγμές του 20ου και του 21ου αιώνα».
- Οργανώστε σε ομάδες μια έρευνα για τους πρόσφυγες ελληνικής καταγωγής, από τη Μικρά Ασία, τον Πόντο και τη Θράκη, που κατέφυγαν στην Ελλάδα τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Η έρευνά σας μπορεί να εστιάσει στη συμβολή των προσφύγων και των απογόνων τους σε διάφορους τομείς της κοινωνίας και του πολιτισμού. Κάθε ομάδα μπορεί να αναλάβει να ερευνήσει έναν διαφορετικό τομέα, π.χ. οικονομία, εκπαίδευση, τέχνες, πολιτική, κ.ά. Να παρουσιάσετε τα αποτελέσματα της έρευνάς σας σε προσχεδιασμένο προφορικό λόγο με την υποστήριξη λογισμικού παρουσίασης, όπου θα συνδυάζεται ο γραπτός λόγος με την εικόνα.
- Αν κατοικείτε σε οικισμό ή σε δήμο όπου εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από τη μικρασιατική καταστροφή, μπορείτε να ερευνήσετε σε ομάδες την τοπική ιστορία της περιοχής. Συγκεντρώστε πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες που ανέπτυξαν ( π.χ. επαγγέλματα, ασχολίες, έντυπα, σύλλογοι, αθλητικά σωματεία κ.ά.), τα ήθη και τα έθιμα που έφεραν στις νέες πατρίδες (αξίες, πολιτική ιδεολογία, διατροφικές συνήθειες, γιορτές κ.ά.). Παρουσιάστε το υλικό που συγκεντρώσατε σε εκδήλωση που θα οργανώσετε σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές. Η εκδήλωση μπορεί να αποτελέσει γιορτή της κοινότητας και να συμπεριλάβει ποικίλες καλλιτεχνικές δραστηριότητες σχετικές με το θέμα, π.χ. έκθεση φωτογραφίας, αναλόγιο με αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα, τραγούδια, χορούς κ.ά. Εξυπακούεται ότι θα αναλάβετε να ετοιμάσετε, επίσης, όλα τα σχετικά με την εκδήλωση κείμενα, πρόσκληση, πρόγραμμα, αφίσα κ.ά. σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή, βλ. και Έκφραση-Έκθεση Α΄ λυκείου, σ. 59.
- Να ερευνήσετε το θέμα «Παιδιά πρόσφυγες» και να παρουσιάσετε τα αποτελέσματα της έρευνάς σας στην τάξη. Για την έρευνα μπορείτε να αξιοποιήσετε τον δικτυακό τόπο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, καθώς και τους δικτυακούς τόπους φορέων που ασχολούνται με τα δικαιώματα του παιδιού, όπως η Unicef, η Save the Children, η Διεθνής Αμνηστία κ.ά.
- Να συγκεντρώσετε λογοτεχνικά έργα (πεζά, ποιήματα, θεατρικά) ή άλλα κείμενα (ιστορικά, χρονικά, αφιερώματα κ.ά.) που αναφέρονται στους πρόσφυγες του 1922. Κάθε ομάδα μπορεί να αναλάβει να παρουσιάσει ένα ή περισσότερα από τα έργα αυτά.
- Να συγκεντρώσετε κινηματογραφικές ταινίες σχετικές με το προσφυγικό ή το μεταναστευτικό θέμα, προκειμένου να τις προβάλετε και να τις συζητήσετε στην τάξη.