Η φωτογραφία από τη διεύθυνση http://goo.gl/tzIny5
Προτείνεται θεατρικό εργαστήριο, με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος, με αφόρμηση την παρακάτω άσκηση δραματοποίησης από το βιβλίο Έκθεση-Έκφραση, τεύχος Α’, σ. 115. “Να παρουσιάσετε μια σκηνή που διαδραματίζεται ανάμεσα σε έναν έφηβο και στους γονείς του. Ο διάλογος μπορεί να αρχίζει με τη φράση: “Πρέπει να βελτιώσεις την επίδοσή σου στο σχολείο. Δεν έχουμε μόνο δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις”.
Θέμα
Σύγκρουση εφήβου με γονείς.
Ερωτήματα προς διερεύνηση
Ποια είναι τα αίτια της σύγκρουσης; Ποιες οι συνέπειες; Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την έλλειψη επικοινωνίας; Τι σημαίνει “δικαίωμα” και τι “υποχρέωση”;
Ρόλοι σε χαρτί – Τα προσωπικά αντικείμενα των ρόλων
Οι μαθητές δουλεύουν χωρισμένοι σε τρεις ομάδες. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να κτίσει έναν από τους τρεις ρόλους (του πατέρα, της μητέρας και του παιδιού), καταγράφοντας ορισμένα στοιχεία για τον ρόλο πάνω σε χαρτιά, στα οποία είναι ζωγραφισμένες οι φιγούρες των προσώπων. Καθορίζει την ηλικία, την ασχολία/επάγγελμα, το φύλο του παιδιού και τρία προσωπικά αντικείμενα, ενδεικτικά για τα ενδιαφέροντα, τις επιθυμίες και τα όνειρα των προσώπων. Μετά κάθε ομάδα συζητάει σχετικά με την εξωτερική εμφάνιση και τα βασικά στοιχεία του χαρακτήρα του προσώπου που δημιουργεί.
Περιγραφή των προσώπων (σε ζευγάρια)
Με βάση τη συζήτηση που προηγήθηκε, οι μαθητές, σε ζευγάρια, περιγράφουν γραπτώς τον χαρακτήρα του προσώπου που δημιούργησε η ομάδα τους.
Αφήγηση
Το παιδί φοιτούσε σε ένα σχολείο στο οποίο το διδακτικό προσωπικό φρόντιζε να διατηρεί μια συχνή επαφή με τους γονείς με ενημερωτικές συναντήσεις και επιστολές. Μια μέρα οι γονείς έλαβαν μια επιστολή με την οποία ο διευθυντής του σχολείου τους πληροφορούσε ότι το παιδί τους παρουσίαζε ανησυχητική πτώση στην επίδοσή του.
Γραφή της επιστολής (σε ζευγάρια)
Οι μαθητές σε ζευγάρια γράφουν την ενημερωτική επιστολή.
Αφήγηση
Οι γονείς διάβασαν την επιστολή, ταράχτηκαν πολύ, εκνευρίστηκαν και αποφάσισαν να κάνουν μια σοβαρή συζήτηση μαζί του. Φανταστείτε την αντιπαράθεση ανάμεσα στο παιδί και στους εκνευρισμένους γονείς, το μεσημέρι που γύρισε από το σχολείο.
Σκηνικός αυτοσχεδιασμός: Αντιπαράθεση
Δεδομένα του αυτοσχεδιασμού: Και τα τρία πρόσωπα εμμένουν στις απόψεις τους και δεν δίνεται λύση στο θέμα. Η αντιπαράθεση τελειώνει με την αποχώρηση κάποιου από τα τρία πρόσωπα. Κάθε μια από τις τρεις ομάδες προετοιμάζει το πρόσωπο που έχει δημιουργήσει και που θα συμμετάσχει στη σκηνή αντιπαράθεσης. Η ομάδα απαντάει στα ερωτήματα: Ποιο είναι το κυρίαρχο «θέλω» του προσώπου; Με ποιους τρόπους και συμπεριφορές μπορεί να προωθήσει το «θέλω» του; Με ποια επιχειρήματα μπορεί να υποστηρίξει τις απόψεις του;
Παρακολούθηση της σκέψης των ρόλων
Επαναλαμβάνεται ο αυτοσχεδιασμός, προκειμένου να εφαρμοστεί η τεχνική “παρακολούθηση της σκέψης”.
Σχολιασμός της σκηνής-συζήτηση
Τι είδαμε; Τι συνέβη; Γιατί; Ποια ήταν η οπτική γωνία των προσώπων, τα κίνητρα, οι επιθυμίες, τα συναισθήματά τους; Ποια ήταν τα επιχειρήματά τους; Πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του; Ποιος είναι ο νικητής σε αυτή την αντιπαράθεση; Ποιος είναι ο νικημένος; Νομίζετε ότι πρέπει να υπάρχει σε κάθε παρόμοια συζήτηση νικητής και νικημένος;
Αφήγηση
Η αντιπαράθεση άφησε σε όλα τα μέλη της οικογένειας μια πικρή γεύση και κάποια βασανιστικά ερωτηματικά: Γιατί δεν μπορέσαμε να επικοινωνήσουμε; Τι εμπόδισε τη μια πλευρά να καταλάβει την άλλη; Ποια είναι τα δικαιώματά μου και ποιες είναι οι υποχρεώσεις μου; Άραγε υπάρχει τρόπος να λυθεί η σύγκρουση; Τι θα μπορούσε να γίνει από δω και μπρος; Με αυτές τις σκέψεις κοιμήθηκαν το βράδυ και ο καθένας είδε ένα όνειρο. Στο όνειρο ακούγονταν φωνές. Φωνές που έδιναν πολλές και διαφορετικές απαντήσεις στα βασανιστικά αυτά ερωτήματα.
Το όνειρο
Οι ομάδες μπορούν να δημιουργήσουν μία σκηνή που παρουσιάζει το όνειρο κάποιου από τα τρία πρόσωπα ή απλώς τις φωνές που άκουγε στο όνειρό του κάθε πρόσωπο.
Αφήγηση
Με όλα αυτά στο μυαλό ξύπνησαν το άλλο πρωί οι γονείς και το παιδί. Και οι τρεις αισθάνονταν την ανάγκη να κάνουν έναν απολογισμό, να βάλουν τις σκέψεις τους σε μια σειρά και να καταλήξουν σε μια απόφαση για το τι θα κάνουν από δω και εμπρός. Ας φανταστούμε τι θα έγραφε ο καθένας από τους τρεις για όλα αυτά στο ημερολόγιό του.
Ημερολόγιο
Ο καθένας ατομικά γράφει το ημερολόγιό του προσώπου που δημιούργησε. Ποια είναι η στάση μου στη ζωή; Τι άνθρωπος θέλω να είμαι; Σε ποιες αξίες πιστεύω; Τι θα πράξω ; Γιατί;
Σκηνές: Η επόμενη μέρα
Σε ομάδες των τριών οι μαθητές ετοιμάζουν και παρουσιάζουν μια σκηνή που δείχνει τι συνέβη την επόμενη ημέρα στην οικογένεια.
Αναστοχασμός
Με τον αναστοχασμό οι μαθητές συνδέουν τον φανταστικό κόσμο της ιστορίας με τη δική τους ζωή. Καλούνται να απαντήσουν προφορικά σε κάποιες από τις παρακάτω ερωτήσεις ή να γράψουν τις σκέψεις τους σε ένα ανώνυμο γραπτό: Τι σας θυμίζει αυτή η ιστορία; Ποια είναι τα δικαιώματά σας και ποιες οι υποχρεώσεις σας; Έχετε παρόμοιες εμπειρίες; Αισθανθήκατε την ανάγκη, τη δυσκολία, την έλλειψη της επικοινωνίας; Αισθανθήκατε τη ζεστασιά και την πληρότητα που χαρίζει η επικοινωνία;
Ομαδικό γλυπτό με θέμα την επικοινωνία
Οι συμμετέχοντες σχηματίζουν με τα σώματά τους ένα «γλυπτό», το οποίο αποτελεί μια εικονική αναπαράσταση του εκάστοτε εξεταζόμενου θέματος. Η συλλογική δημιουργία του γλυπτού γίνεται συνήθως αυθόρμητα, χωρίς προηγούμενη συνεννόηση. Η αναπαράσταση του θέματος δεν είναι ρεαλιστική. Με την τεχνική αυτή δίνεται η δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αναστοχαστούν και να αποδώσουν με συγκεκριμένη μορφή το νόημα μιας έννοιας.
Δημιουργική έκφραση
Γραφή κειμένου με θέμα: Επικοινωνία
Κάθε μαθητής επιλέγει ένα είδος κειμένου και αναπτύσσει το θέμα. Το κείμενο μπορεί να αναφέρεται στην ανάγκη για επικοινωνία, στην έλλειψη ή στην πληρότητα της επικοινωνίας. Μπορεί να είναι θεατρικός διάλογος, ποίημα, διήγημα, επιστολή, δοκίμιο, άρθρο σε μαθητικό περιοδικό ή να είναι ένα πολυτροπικό κείμενο, πχ. αφίσα, βιντεάκι με εικόνα, λόγο και μουσική.
Η φωτογραφία από τη διεύθυνση http://goo.gl/RmO5iG